ענת בר , מטפלת באומנויות בית ספר יסודי ע"ש זבולון המר טירת הכרמל ההצלחה עם תלמידי החמ"ד המתמודדים עם קשיים לימודיים, קוגניטיביים וחברתיים מותנית ביכולת לפרוץ את מחסום הציפיות מהם, מעבר למובן מאליו. קשיים אלו מטופלים באמצעות הפקת עיתון " כיתתון" כל חודש במהלך השנה. בתהליך הפקת העיתון התלמידים מכירים סוגי טקסטים שונים, עקרונות בסיסיים של כתיבה עיתונאית החל באיסוף מידע דרך תרגומו לידיעה ולכתבה, שותפים בהפקה טכנית ונחשפים להיבטים ולאילוצים ארגוניים בתהליך. התהליך מאפשר לפתח את היכולת לבחור ולהסיק מסקנות, לחשוב חשיבה ביקורתית ולטפח חשיבה יצירתית. ניכרה השפעה גם על מיומנויות למידה בתחומי הבנת שפה, בהבחנה בין טפל ועיקר, בארגון הטקסט, בזיהוי נושאים ובכתיבה לוגית בהירה. שינויים אלו משפיעים על שיפור ההישגים במקצועות נוספים, מהווים מנוף למוטיבציה ושינוי תפיסת האפשרי בקרב הילדים עצמם. העיתונים שהופקו היו ברמה גבוהה מהמוכר והמצופה בחינוך המיוחד, בעיקר על רקע של קשיים סביבתיים ולימודיים. הפקת העיתון מניעה שינויים בעבודת צוות של המחנכת והסייעת השותפות בעידוד התלמידים לכתיבה על ההשלכות מכך להעמקת תהליך הלמידה בשיעורים אחרים, ולהזדמנויות לעיבוד תהליכים חברתיים ורגשיים. ההדים החיוביים שעורר העיתון בבית הספר שבשיאם מורים ותלמידים מכיתות רגילות בקשו להצטרף לתהליך ושילבו את כתבותיהם בעיתון, גילויי מעורבות של ההורים והרשות המקומית, הרחיבו את הבסיס להשתלבותם בחברת התלמידים הכללית וסייעו בשיפור דימויים העצמי ולפריצת מחסום הציפיות מעצמם ושל סביבתם מהם. מודל העבודה מציב רף חדש של הישגים אפשריים בכיתות חינוך מיוחד. |