ד"ר עדנה בן-יצחק מונסליזה , מורה לביולוגיה ולמדעי הסביבה בתיכון מקיף א' באר-שבע. חוקרת ומרצה באוניב' בן-גוריון בנגב באר-שבע בתיכון מקיף א' באר-שבע לפני 10 שנים החליטה ד"ר בן-יצחק מונסליזה, בעקבות פניית מנהלת בית-הספר, גב' סמדר ז"ק, להירתם לקידום תלמידי כיתות ההכוון והמב"ר במקיף א' בבאר-שבע. תלמידים אלו אינם זוכים בדרך-כלל לתשומת הלב אותה מקבלים תלמידי החינוך המיוחד מחד, וגם לא לזו המוענקת לתלמידים המצטיינים מאידך, ופעמים רבות הם 'נופלים בין הכיסאות'. ד"ר בן יצחק מונסליזה בחרה להתמקד בתלמידים אלה, במטרה למנוע ולבלום את נשירת התלמידים ולקדמם, כך שיוכלו לעמוד בהצלחה בבחינות הבגרות. האמצעי שפיתחה הוא יצירת מסגרת מגבשת, מאתגרת ומתגמלת לתלמידים בצורת כיתה המתמחה בלימוד אקולוגיה ומדעי-הסביבה. כיום, עשר שנים מאז שהחלה היוזמה, מגישה המורה את תלמידי המב"ר לבגרות, ברמה של 5 יח"ל, בהצלחה ותלמידיה הפכו ל"סיירת ירוקה" ומובחרת של בית-הספר. על יוזמתה זו, שהעניקה לתלמידיה הזדמנות ייחודית ועל הצלחתה בקידום התלמידים, הישגיהם ודימוים העצמי והחברתי – נמצאה היוזמת ראויה לפרס. המורה ותלמידיה עוסקים בבעיות אקולוגיות בבאר-שבע ובסביבתה. בכל שנה נבחר נושא אחר וסביבו נכתבות עבודות ומבוצעות עבודות חקר שונות ברמת 5 יח"ל. היוזמת מקפידה לפתח את התכנית, ליצור פעילויות שאינן שגרתיות בכיתות המדוברות ולשמור על רלוונטיות התכנים תוך חינוך לאזרחות ולמעורבות. ביוזמת "הכיתה הירוקה" משולבות אינטליגנציות מרובות כשיטת לימוד: אמנות (האינטליגנציה המרחבית), בניית דגמים ("עיר ירוקה", "פארק השלום", ועוד), ציור (בולים – מניעת פגיעה בחופים) וכרזות (מחזור בפסולת); עבודה בטבע (האינטליגנציה הנטורליסטית) בעבודות מחקר, בעבודה בחממה, בתחנה למחזור פסולת אורגנית ובסיורים לימודיים (סיור כינרת ושפד"ן, צלילה באילת, פעילויות למען הקהילה דוגמת ניקוי נחל באר-שבע ועוד); השתתפות בתחרויות, הצגת עבודות המחקר והתמודדות עם שאלות שהוצגו מטעם חבר שופטים (האינטליגנציה הלשונית והבין-אישית). תלמידי הכיתה הגיעו להישגים מרשימים במיוחד בכתיבת עבודות מחקר, בהן הציון הממוצע היה 95 בשני המחזורים שניגשו עד כה לבגרות, וייצגו את התכנית ואת בית-הספר בתחרויות ובתערוכות מקומיות ובין-לאומיות. |