יעל פולק, חטיבת ביניים יהל"ם, קרית אונו התלמידים יביעו את עמדותיהם ביחס לסוגיות חברתיות, בעקבות מהפכות, בשפת אמנות הרחוב על קיר בביה"ס. היוזמה מתבצעת בשני שלבים ומטרתה לייצר "מעשה חושב", במסגרת "למידה מבוססת פרויקט" (PBL) שלבי העבודה: 1. חקירה, למידה ותכנון משמעותיים, הן בעקבות הרקע ההיסטורי של המהפכות או הסוגייה שבחרו והן בעקבות התפתחות הגרפיטי וכניסתו לזירת אמנות המחאה. התלמידים יבינו את הקשר וההשפעה בין השניים, ביחס לנושאים שבחרו, 2. שלב הביצוע על גבי קיר בביה"ס, בטכניקות שונות של אמנות רחוב, תוך בחירת דימוי מתאים: מטרתו להעביר את המסר של התלמיד אל הקהילה ולתמוך בקשר שבין אמנות לאקטיביזם ובכך לאפשר תקשורת בין האמן והקהילה. אמנות מחאה המגלמת בתוכה קונפליקטים חברתיים, מטרתה להעביר ביקורת והיא שואפת ליצירת שינוי חברתי וזקוקה לנראות ברורה ותקשורתית ולכן מקומה במרחב הציבורי. בית הספר, כמרחב ציבורי חינוכי, מאפשר לתלמידים המשתתפים בפרויקט, לחוות את האמנות ככלי בעל כוח הקשר והשפעה חברתית ולא רק כמסורת. התלמידים יוצאים מן הכיתה ומתקשרים עם סביבתם. הפרויקט מועבר במסגרת של "למידה מבוססת פרוייקט" (PBL). התלמידים מתכננים ומבצעים פרויקט מורחב המוביל ליצירת תוצר, המוצג בפני קהל. למידה כזו, מזמנת לתלמידים חוויה של חקר משמעותי, התנסות בעבודת צוות ושיתוף פעולה המובילים לתוצר משותף. האירוע המסכם את הפרויקט הינו כלי המעורר מוטיבציה ללמידה. המורה אינו עוד מקור הידע היחיד, ובכך מאפשר לתלמידים לערוך את מחקריהם העצמאיים לכדי "מעשה חושב". ייחודו של הפרויקט בכך שמוסיף על תכנית הלימודים באמנות כפי שפרסם משרד החינוך: תכנית משרד החינוך, מציעה לתלמידים למידה ויצירה בסדנת האמנות. היוזמה, מזמנת לתלמידים, בנוסף ללמידה בסדנה, יציאה ליצירה במרחב הציבורי להתנסות אמנותית "אותנטית" המתקשרת עם הסביבה החיצונית בשפת אמנות רחוב. בנוסף, תכנית משרד החינוך בהיסטוריה לחטיבת הביניים, מדגישה את נושא המהפכות והשפעתם. היוזמה, מזמנת יצירה, המבוססת על חקירה בעקבותיה יחוו התלמידים את הקשר האינהרנטי אמנות- חברה- תרבות . הצלחת הפרויקט תתבטא הן בתהליך והן בתוצר וכשניתן יהיה לקיים שיעורי היסטוריה, חברה ופילוסופיה, תוך כדי ביקור בתערוכת יצירות האמנות של התלמידים שהשתתפו ביוזמה. |